Από τις αρχές του 2025 και μετά θα τεθεί επί τάπητος, με πιο έντονο αλλά και ξεκάθαρο σε σχέση με το ιδιοκτησιακό καθεστώς, τρόπο η αναζήτηση του μοντέλου αξιοποίησης της έκτασης των περίπου 2.500 – 3.000 στρεμμάτων που «φιλοξενεί» το υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» στην Κρήτη. Μέχρι τότε, και με ορίζοντα το τέλος 2024, το ΤΑΙΠΕΔ θα αναλάβει να αναζητήσει όλα τα απαραίτητα έγγραφα που «ρίχνουν φως» στο «τι ανήκει και σε ποιον» όσον αφορά στην έκταση, στην οποία έχει «πόστο» το δημόσιο, τα υπουργεία, αλλά και απαιτήσεις ο τοπικός Δήμος.
Τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει μέσα στους επόμενους 2-3 μήνες να εξασφαλίσουν (από κτηματολόγιο, υποθηκοφυλακεία και άλλους φορείς) κάθε σχετικό «χαρτί» που ξεκαθαρίζει το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Αυτό είναι το χρονοδιάγραμμα των επόμενων κινήσεων που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με απώτερο σκοπό, και με τη συνδρομή του ΤΑΙΠΕΔ, να βρεθεί ο τρόπος εκμετάλλευσης της έκτασης για μετά τον Φεβρουάριο του 2027, όταν και το υφιστάμενο αεροδρόμιο θα αντικατασταθεί από τον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Καστελίου», μια επένδυση 500 εκατ. ευρώ που προωθεί ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με το ινδικό σχήμα GMR.
Όπως γίνεται αντιληπτό, μέχρι τότε το… επιβαρυμένο «Νίκος Καζαντζάκης» (με 9,2 εκατ. ταξιδιώτες αλλά με μικρούς χώρους και προβληματική εξυπηρέτηση) θα είναι σε λειτουργία, ενώ τα όποια έργα ανάπλασης και εκμετάλλευσης της έκτασης, προφανώς με συμμετοχή ιδιωτών, θα ξεκινήσουν μετά από το ορόσημο του Φεβρουαρίου 2027.
Όπως, πάντως, λένε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το όποιο μοντέλο αξιοποίησης, που θα «κλειδώσει» στην πορεία, θα λάβει υπόψη του τις τοπικές ανάγκες και μέρος των απαιτήσεων της Αυτοδιοίκησης, προς όφελος των πολιτών, της κοινωνίας και της τοπικής οικονομίας.
Το ιδιοκτησιακό και η χρηματοδότηση
Το newsit.gr έχει αναφερθεί προ μηνών στο θέμα αυτό, δηλαδή το θολό τοπίο στο ιδιοκτησιακό, που προκαλεί «εμπλοκή» στην πορεία αξιοποίησης της έκτασης. Το καλοκαίρι, στη Βουλή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, κατέθεσε πίνακα που «έβγαινε» από τη μελέτη, την αεροφωτογράφιση και τη σύνταξη ορθοφωτοχαρτών, με το σύνολο των εκτάσεων που απεικονίζονται να εκτιμάται σε 2.573.400 στρέμματα.
Από τη μελέτη προκύπτει ότι εξ αυτών 2.219.774 τ.μ. είναι ιδιοκτησίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Επίσης, περίπου 253 τετραγωνικά μέτρα είναι ιδιοκτησίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και τα άλλα, άγνωστης προέλευσης. Πλην όμως, δεν φαίνεται κάπου ως συνιδιοκτήτης της έκτασης ο δήμος Ηρακλείου, που φέρεται να διεκδικεί σημαντικό μέρος της έκτασης. Ο δε τοπικός δήμος, βάσει αυτής της εκτίμησής του, αξιώνει να έχει λόγο στο μοντέλο αξιοποίησης της έκτασης.
Ένα άλλο, επίσης, κρίσιμο θέμα είναι και αυτό της χρηματοδότησης. Γιατί, όπως έχει αναφέρει ο κ. Σταϊκούρας σε τοπικά μέσα της Κρήτης, ακόμα και αν ο Δήμος είχε υπό την κυριότητά του ολόκληρη την έκταση, και πάλι η έλλειψη κονδυλίων θα αποτελέσει πρόβλημα για την αξιοποίηση μια μεγάλης έκτασης. Κατά συνέπεια, μάλλον «δείχνει» και προς την συμμετοχή επενδυτών.
Όπως παλιότερα ανέφεραν στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, το Ταμείο ως project manager θα ωριμάσει το ακίνητο, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας, με στόχο η εκμετάλλευσή του να έχει πολλαπλασιαστική αξία για την εθνική και την τοπική οικονομία και κοινωνία της Κρήτης.
Σε αυτή την πορεία θα αποσαφηνιστεί και το θέμα των χρήσεων, με το ΤΑΙΠΕΔ να λαμβάνει υπόψη τα τοπικά και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής, το γεγονός ότι υπάρχει κοντά πανεπιστημιούπολη, τις ανάγκες για «πράσινο» κ.α..
Προβληματική η εικόνα, χρειάζονται ενέργειες αναβάθμισης
Πλην όμως, πέραν των… μελλοντικών κινήσεων, σημαντικό είναι και το θέμα της αναβάθμισης του υφιστάμενου αεροδρομίου, ενός εκ των πλέον δημοφιλών προορισμών της χώρας, ιδίως την τουριστική σεζόν, καθώς η «εικόνα» της υποδομής προς τα έξω ήταν τουλάχιστον… προβληματική, λόγω ελλείψεων σε χώρους και προσωπικό.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών άφησε να εννοηθεί ότι προσεχώς θα πυκνώσουν οι επαφές με τους εμπλεκόμενους και οι κινήσεις ώστε να βελτιωθεί η κατάσταση. Πάντως, και ο ίδιος, αφού αναγνωρίζει το πρόβλημα, ζητάει υπομονή καθώς δεν είναι εφικτό να… εμφανιστούν ξαφνικά διπλάσιοι χώροι, ούτε πρόσθετο προσωπικό.
Σε ένα αεροδρόμιο συγκεκριμένης χωρητικότητας, το οποίο δεν μπορεί να μεταβληθεί ουσιωδώς, αφού κατασκευάζεται ένα καινούριο αεροδρόμιο, διακινούνται ετησίως 9,2 εκατομμύρια επιβάτες, που αντιστοιχεί στο 20% της κίνησης σε όλη τη χώρα, όταν π.χ. στη Θεσσαλονίκη το νούμερο αυτό είναι 5 εκατ. επιβάτες τον χρόνο.
Ο κ. Σταϊκούρας πάντως σημειώνει ότι τους τελευταίους 12 μήνες έγιναν σημαντικές παρεμβάσεις, κόστους 1,5 εκατ. ευρώ, προκειμένου να βελτιωθεί το επίπεδο εξυπηρέτησης στο αεροδρόμιο. Σε παρουσίαση του υπουργείου, στο πλαίσιο εκδήλωσης της Eurobank στην Κρήτη, όπου βρέθηκε ο κ. Σταϊκούρας τις προηγούμενες ημέρες, γίνεται καταγραφή των βασικών παρεμβάσεων. Για παράδειγμα, στις εργασίες αναβάθμισης περιλαμβάνονται:
- Ασφαλτόστρωση στον κυρίως διάδρομο προσγείωσης, με νέο ασφαλτοτάπητα επιπλέον 800 μ. Συνυπολογίζοντας τις εργασίες ασφαλτόστρωσης και το 2023, η ασφαλτόστρωση ξεπερνά τα 1.500 μ.
- Αντικατάσταση 24 κεντρικών κλιματιστικών μονάδων.
- Αντικατάσταση θυρών εισόδου.
- Αντικατάσταση διαδρόμου – τροχοδρόμων.
- Ανάθεση εργολαβίας αντικατάστασης των πινακίδων καθοδήγησης αεροσκαφών.
- Ανάθεση εργολαβίας αντικατάστασης όλων των κυκλωμάτων φωτοσήμανσης.
- Ανάθεση εργολαβίας προμήθειας και τοποθέτησης δύο νέων κλιματιστικών ψυκτικών μονάδων συνολικής ισχύος 700 Kw.
- Αντικατάσταση αρκετών μέτρων παλαιών σωληνώσεων του κυκλώματος κλιματισμού.
- Μόνωση ολόκληρης της ταράτσας του κτηρίου.
- Ολοκλήρωση διαδικασίας αντικατάστασης όλων των ταινιoζυγών στα 40 counters του αεροδρομίου.
- Ολοκλήρωση ανακατασκευής των πεσμένων τοιχίων εξαιτίας της μεγάλης πλημμύρας του 2022.
- Αποκατάσταση ευρημάτων της EASA που αφορούν στην ασφάλεια, με εγκατάσταση κλειστού κυκλώματος καμερών και τοποθέτηση εσωτερικού φυλακίου ελέγχου στην περιοχή διαχωρισμού στρατιωτικής και πολιτικής περιοχής.
- Ολοκλήρωση εγκατάστασης των νέων αυτόματων συστημάτων ελέγχου διαβατηρίων στις αφίξεις και τις αναχωρήσεις, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό.
- Ενίσχυση του προσωπικού με αποσπάσεις διαφόρων ειδικοτήτων (ηλεκτρολόγοι, μηχανικοί, ψυκτικοί, αερολιμενικοί, κ.τ.λ.) από άλλα αεροδρόμια της χώρας.
Στην ίδια παρουσίαση περιλαμβάνονται και μελλοντικές εργασίες αναβάθμισης, στις οποίες ξεχωρίζουν οι εξής:
- Υπό έγκριση η ολοκλήρωση συντήρησης στον υποσταθμό του αεροδρομίου
- Ανακαίνιση τουαλετών στις αφίξεις και τις αναχωρήσεις.
- Έγκριση κονδυλίου για εξωτερικό και εσωτερικό ελαιοχρωματισμό όλου του κτηρίου του Αερολιμένα.
- Αντικατάσταση του φωτισμού πίστας με φωτιστικά σώματα σύγχρονης τεχνολογίας Led για μείωση της ηλεκτρικής κατανάλωσης.
- Ενίσχυση προσωπικού καθαριότητας στην επόμενη διαγωνιστική διαδικασία της νέας σύμβασης καθαριότητας του Αερολιμένα.
- Ορισμός project manager με στόχο την οργάνωση, συντονισμό και επίβλεψη της ομαλής μεταφοράς των λειτουργιών του υφιστάμενου αεροδρόμιου (κυρίως αεροναυτιλία) στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Πηγή:newsit.gr