Σύμφωνα με την ΕΡΤ, η ομάδα εργασίας θα επεξεργαστεί εναλλακτικά σενάρια κοστολόγησης και θα υποβάλλει προτάσεις αναμόρφωσης των τελών κυκλοφορίας.
Μοντέλο από άλλες χώρες
Παράλληλα η ομάδα εργασίας θα μελετήσει τα συστήματα τελών κυκλοφορίας οχημάτων που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες και θα παρουσιάσει ένα πρώτο σχέδιο προτάσεων μέσα στο Σεπτέμβριο.
Με το τωρινό καθεστώς, υπάρχουν αρκετές διαφορές στο ύψος των τελών κυκλοφορίας, ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος (για παλαιά αυτοκίνητα) ενώ προβλέπεται πλήρης απαλλαγή για ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους.
«Πίεση» για τα παλαιότερα οχήματα
Αρμόδιες πηγές αφήνουν ανοικτό το σενάριο αύξησης των τελών στα παλαιότερα αυτοκίνητα στο πλαίσιο εκκίνησης εφαρμογής αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.
Το νέο σύστημα τελών κυκλοφορίας θα οδηγήσει στη διαφοροποίηση των υφιστάμενων τελών κυκλοφορίας, κυρίως με κριτήρια περιβαλλοντικά, όπως είναι οι εκπομπές ρύπων αλλά και με την υιοθέτηση συγκεκριμένου πλαισίου για οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και των ηλεκτρικών, των υβριδικών και των plug in οχημάτων.
Αλλαγές στα πρόστιμα
Να σημειωθεί πως η ομάδα εργασίας θα εξετάσει και σενάρια αλλαγής στο χρηματικό πρόστιμο για τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας, που μετά το πέρας της προθεσμίας, αυξάνονται στο διπλάσιο της αξίας.
Στόχος της ηγεσίας του αρμόδιου υπουργείου είναι να καθιερώσει κλιμακωτές πρόσθετες χρεώσεις σε συνάρτηση με τον χρόνο καθυστέρησης πληρωμής των τελών κυκλοφορίας.
Θέμα χρόνου τα τέλη κυκλοφοριάς με τη μήνα
Εντός των επόμενων ημερών έρχεται διάταξη – ανάσα για χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων που θέλουν να τα βγάλουν ξανά στους δρόμους αλλά τα έχουν θέσει ψηφιακά σε ακινησία, που θα επιτρέπει την πληρωμή τελών κυκλοφορίας με τον μήνα.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να θέσει σε λειτουργία από αρχές Απριλίου την πλατφόρμα της ΑΑΔΕ όπου θα μπορούν να προχωρούν σε άρση της ακινησίας και να πληρώνουν τέλη με τον μήνα.
Η νομοθετική διάταξη πρόκειται να δώσει την δυνατότητα στους ιδιοκτήτες, για άλλη μία χρονιά, να πληρώνουν αναλογικά τέλη, μόνο για το διάστημα εκείνο κατά το οποίο θα βρίσκονται σε κυκλοφορία και όχι για όλη τη χρονιά και βρίσκεται ήδη υπό κατάρτιση προκειμένου να προωθηθεί προς ψήφιση άμεσα.
Το εν λόγω μέτρο προβλέπει ότι εάν κάποιος θέλει να επανακυκλοφορήσει για ένα μήνα το όχημα θα πληρώσει το 1/12 των τελών, για δύο μήνες τα 2/12, για τρεις μήνες τα 3/12 και ούτω καθεξής.
Παραδείγματα
- Ιδιοκτήτης με ΙΧ 2.000 κυβικών εκατοστών έχει συνολικό κόστος τελών κυκλοφορίας 615 ευρώ. Εάν η άρση ακινησίας γίνει για 5 μήνες, τότε θα καταβάλλει 256,25 ευρώ, ενώ για 7 μήνες θα πληρώσει 358,75 ευρώ.
- Ιδιοκτήτης ΙΧ με ετήσια τέλη κυκλοφορίας 300 ευρώ που θέλει να άρει την ακινησία ου οχήματος για τρεις μήνες θα πληρώσει 75 ευρώ.
- Ιδιοκτήτης αυτοκινήτου με ετήσια τέλη 500 ευρώ που θέλει να το θέσει εκ νέου σε κυκλοφορία για τρεις μήνες θα πρέπει να καταβάλλει 125 ευρώ.
*Να σημειωθεί ότι εάν ένας οδηγός πληρώσει τέλη κυκλοφορίας για δύο μήνες, μπορεί να επιλέξει οποιοδήποτε χρονικό διάστημα επιθυμεί για να κάνει άρση ακινησίας. Ωστόσο χρειάζεται προσοχή, καθώς τμήμα μηνός, ακόμα και μία ημέρα, λογίζεται ως ολόκληρος μήνας, ενώ το δικαίωμα άρσης ακινησίας χορηγείται μόνο μία φορά εντός του έτους, ενώ όταν λήξει το διάστημα κίνησης για το οποιό έχουν καταβληθεί αναλογικά τέλη κυκλοφορίας το όχημα πρέπει να τεθεί άμεσα σε ψηφιακή ακινησία.
Η διαδικασία της άρσης ψηφιακής ακινησίας
- Εισέρχεστε στην πλατφόρμα mycar της ΑΑΔΕ με τους κωδικούς Taxisnet
- Επιλέγετε το όχημα που είναι σε ψηφιακή ακινησία
- Πληρώνετε τα τέλη κυκλοφορίας του τρέχοντος έτους
Πριν την επανεκκίνηση του οχήματος θα γίνει έλεγχος εάν είναι ασφαλισμένο κατά την ημερομηνία και ώρα συμπλήρωσης της σχετικής αίτησης και στη συνέχεια να γίνει η υποβολή του αιτήματος.
*Όσοι έχουν καταθέσει τις πινακίδες του οχήματός τους στην εφορία θα πρέπει να απευθυνθούν στη αρμόδια Δ.Ο.Υ. προκειμένου να υποβάλλουν το αίτημα άρσης και να παραλάβουν τις πινακίδες τους καθώς ψηφιακή άρση της ακινησίας γίνεται μόνο όταν το όχημα έχει τεθεί σε ψηφιακή ακινησία.
**Στην περίπτωση που υπάρχουν συνιδιοκτήτης σε ένα όχημα για να αρθεί η ακινησία θα πρέπει να είναι σύμφωνοι όλοι οι συνιδιοκτήτες οι οποίοι ενημερώνονται μέσω της προσωποποιημένης πληροφόρησης ή με e-mail εφόσον έχει δηλωθεί, και εφόσον συμφωνούν πρέπει να εγκρίνουν το αίτημα.
Η διαδικασία της ψηφιακής ακινησίας
- Συνδέεστε στην εφαρμογή myCAR με τους κωδικούς Taxisnet.
- Επιλέγετε ή καταχωρείτε τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος που επιθυμείτε να θέσετε σε ψηφιακή ακινησία. Καταχωρείτε τον Τ.Κ. της περιοχής, την οδό και τον αριθμό.
- Δηλώνετε υπεύθυνα το χώρο στάθμευσης, ο οποίος πρέπει να είναι ιδιόκτητος, ενοικιασμένος ή παραχωρημένος.
- Υποβάλετε την αίτησή σας και εάν είστε μοναδικός ιδιοκτήτης το σύστημα σας δίνει αριθμό αίτησης και σας ενημερώνει ότι το όχημα έχει τεθεί σε ψηφιακή ακινησία. Στην περίπτωση που υπάρχουν συνιδιοκτήτες, ενημερώνονται για το αίτημα σας, το οποίο θα πρέπει να εγκρίνουν για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
*Σε περίπτωση που χώρος στάθμευσης του οχήματος κατά την «ψηφιακή ακινησία», λόγω του γεγονότος ότι ήταν ενοικιασμένος, είναι διαφορετικός θα πρέπει να προμηθευτείτε πινακίδα προσωρινής άδειας κυκλοφορίας (Μ), προκειμένου να γίνει η μεταφορά του οχήματος στο νέο χώρο.
**Εάν συμπληρώσετε λάθος τα στοιχεία στάθμευσης του οχήματος στην αίτηση ψηφιακής ακινησίας έχετε τη δυνατότητα εντός της ίδιας ημέρας, να διορθώσετε τη διεύθυνση στάθμευσης. Σε επόμενο χρόνο θα πρέπει να απευθυνθείτε στη Δ.Ο.Υ. σας.
Η ψηφιακή ακινησία επιτρέπεται μόνο για Επιβατικά Ι.Χ. και Δίκυκλα Ι.Χ.
Στην περίπτωση που το όχημα κυκλοφορεί ή είναι σταθμευμένο σε δημόσιο χώρο και φέρει πινακίδες, ενώ βρίσκεται σε ψηφιακή ακινησία, επιβάλλεται πληρωμή των Τελών Κυκλοφορίας και το πρόστιμο εκπρόθεσμης πληρωμής τους, καθώς και διοικητικό πρόστιμο 10.000€.
Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 30.000 ευρώ και αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη/κατόχου.
Μπορείτε να θέσετε σε ψηφιακή ακινησία όσα οχήματα βρίσκονται στο Πληροφοριακό Σύστημα Οχημάτων της Α.Α.Δ.Ε σε «κίνηση».
Σε ποιες περιπτώσεις η ακινησία του οχήματος πρέπει να δηλωθεί στην αρμόδια ΔΟΥ:
- Κλοπής ή υπεξαίρεσης του οχήματος.
- Κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό.
- Μεταβίβασης του οχήματος η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί.
- Κατάσχεσης του οχήματος από δημόσια αρχή με τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού.
- Αφαίρεσης των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος από δημόσια αρχή.
- Παράδοσης στις εγκαταστάσεις της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ) με σκοπό την οριστική διαγραφή του με ανακύκλωση.
- Ολοσχερούς καταστροφής του οχήματος λόγω πυρκαγιάς ή άλλης αιτίας.
- Πλειστηριασμού του οχήματος.
- Αποξένωσης του ιδιοκτήτη ή κατόχου από το όχημα, όπως στην περίπτωση περισυλλογής του από το Δήμο ως εγκαταλελειμμένου.
- Κάθε άλλη περίπτωση όπου ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος δεν έχει στην κατοχή του είτε το όχημα είτε τα στοιχεία κυκλοφορίας του (άδεια και πινακίδες).
Με πληροφορίες από ΕΡΤ και newsbomb