To πέρασμα στην ψηφιακή εποχή για τα λογιστήρια των επιχειρήσεων και τους ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες είναι πλέον οριστικό καθώς η υποχρεωτική ηλεκτρονική διαβίβαση των παραστατικών στην ειδική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ «myData» είναι γεγονός.
Την ίδια ώρα με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ δίνεται πίστωση χρόνου έως τις 31 Δεκεμβρίου για την απόσυρση των παλαιών μοντέλων των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ) χωρίς την επιβολή κυρώσεων
Από σήμερα ηλεκτρονικά θα πρέπει να διαβιβάζουν τα παραστατικά εσόδων τους, μετά τις επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με διπλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 50.000 ευρώ και τις επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με απλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ και όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Τα παραστατικά εσόδων που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν οι επιχειρήσεις μέχρι την ημερομηνία έναρξης υποχρεωτικής διαβίβασης, πρέπει να διαβιβαστούν στην πλατφόρμα του myDATA το αργότερο έως την 31/3/2022. Σημειώνεται ότι ειδικά για το 2021 η υποχρέωση διαβίβασης αφορά μόνο τα παραστατικά εσόδων και όχι τους λογιστικούς χαρακτηρισμούς εξόδων.
Οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα, μπορούν να χρησιμοποιούν την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης στην περίπτωση είτε που είχαν εκδώσει έως πενήντα τιμολόγια, είτε είχαν ακαθάριστα έσοδα έως πενήντα χιλιάδες ευρώ κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος.
Οι επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα, μπορούν να χρησιμοποιούν την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης μόνο στην περίπτωση είχαν εκδώσει έως πενήντα τιμολόγια, κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος.
Για τη διαβίβαση των παραστατικών μπορεί να γίνει δωρεάν χρήση ειδικής φόρμας καταχώρησης της εφαρμογής των ηλεκτρονικών βιβλίων (timologio), που είναι προσβάσιμη μέσω του διαδικτυακού τόπου της Α.Α.Δ.Ε., για τους υπόχρεους που: α) τα ετήσια ακαθάριστα έσοδά τους δεν υπερβαίνουν το ύψος των 50.000 ευρώ
β) εκδίδουν έως και πενήντα τιμολόγια πώλησης ετησίως.
Οι ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:
– Όσοι έχουν ετήσια ακαθάριστα έσοδα άνω των 50.000 ευρώ και εκδίδουν άνω των 50 τιμολογίων παροχής υπηρεσιών ετησίως οφείλουν να διαβιβάζουν στην ΑΑΔΕ τα εκδιδόμενα παραστατικά μέσω των ειδικών εφαρμογών που διατίθενται στο εμπόριο ή χρησιμοποιούν τα λογιστικά γραφεία.
– Μέσω της εφαρμογής “timologio” ακολουθώντας συγκεκριμένα βήματα, οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις μπορούν να διαμορφώσουν το προφίλ τους, να συνθέσουν το πελατολόγιό τους, να οργανώσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που τιμολογούν και να εκδώσουν και να αποθηκεύσουν σε μορφή pdf τα κάθε είδους παραστατικά της (τιμολόγια, αποδείξεις κλπ).
– Με την έκδοση των παραστατικών μέσα από το “timologio”, η εφαρμογή αποστέλλει ταυτόχρονα και αυτόματα τη σύνοψη κάθε συναλλαγής στο myDATA (έσοδα) του επαγγελματία και στο myDATA της επιχείρησης – πελάτη (έξοδα).
– Aποκλειστικά υπεύθυνος για την αλήθεια και την ακρίβεια των εκδιδόμενων παραστατικών παραμένει ο χρήστης της εφαρμογής. Η εφαρμογή timologio δεν αποστέλλει τα εκδιδόμενα παραστατικά στον λήπτη τους. Η αποστολή τους παραμένει ευθύνη του χρήστη της εφαρμογής.
Σε ό,τι αφορά τη διασύνδεση φορολογικών μηχανισμών (ταμειακών μηχανών κ.λπ.) με την ΑΑΔΕ οι επιχειρήσεις που διαθέτουν φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς (ΦΗΜ) θα πρέπει ήδη να έχουν ολοκληρώσει:
■ την αναβάθμιση των φορολογικών μηχανισμών τους, ώστε να παράγουν αποδείξεις με ενσωματωμένο το QR Code ταυτοποίησης του φορολογικού μηχανισμού και της απόδειξης,
■ τη διασύνδεση τους, ώστε να διαβιβάζουν τις συναλλαγές τους ανά συναλλαγή (1 προς 1) σε πραγματικό χρόνο στην πλατφόρμα myDATA,
■ την απόσυρση πλήρως παλαιούς φορολογικούς μηχανισμούς που δεν έχουν τη δυνατότητα διασύνδεσης, τακτοποιώντας την εικόνα τους στο Φορολογικό Μητρώο.